Hert lijkt er op dat Air France-KLM de oorspronkelijke bezwaren terzijde heeft
geschoven. In oktober 2007 sloot het concern een overname nog uit. Het
huidige bod is echter meer dan serieus.
De raad van bestuur van Alitalia beslist dinsdag met welke partij ze exclusief
gaat onderhandelen over een overname. Air France-KLM heeft de beste
papieren, maar heeft één groot nadeel: het concurrende bod komt van een
Italiaanse partij: het Italiaanse Air One.
Het bedrag dat Air France-KLM wil neertellen is nog niet bekend.
Analisten denken dat het ergens tussen de twee en drie miljard euro zal
liggen.
De overnamesom is echter, zo denken diezelfde analisten, niet van cruciaal
belang. Belangrijker is of de Italiaanse staat haar belang van 49,9 procent
wil overdoen aan een buitenlandse partij, of toch de voorkeur geeft aan Air
One.
In Parijs zijn ze zich goed bewust van het feit dat nationale gevoelens
bij de overname even belangrijk zijn dan het geld. In het persbericht dat
Air France-KLM maandag uitbracht, ligt de nadruk op het behoud van het
Italiaanse karakter van de geplaagde nationale luchtvaartmaatschappij.
Het luchtvaartconcern belooft in een persbericht de "Italiaanse waarden
en vlag over de wereld uit te dragen." Ook zegt Air France-KLM het
gedeukte imago van Alitalia als internationale luchtvaartmaatschappij te
willen herstellen.
De Frans-Nederlandse combinatie belooft concreet geen extra gedwongen
ontslagen bovenop de geplande personeelsreductie die al door de huidige
leiding van Alitalia was voorzien. Daarnaast zegt het toe na een overname
direct 750 miljoen euro te investeren in het opknappen van vliegtuigen.
Volgens Herman Bots, analist bij Theodoor Gilissen, is het bod van Air
France-KLM economisch gezien het beste voor Alitalia. "Air One kan zich
zo'n overname eigenlijk niet veroorloven. Als het straks iets minder gaat in
de luchtvaart is de kans groot dat zo'n combinatie in de problemen komt,"
zegt Bots.
Toch acht hij de kans niet geheel onmogelijk dat de Italiaanse aandeelhouders
gevoelig zijn voor het bod van Air One. "Sommigen zien liever een
nationale kampioen dan een luchtvaartmaatschappij die niet zelfstandig is."
De belofte van Air France-KLM om naast de 750 miljoen euro ook de vloot
te vernieuwen, kan Air One moeilijk evenaren. Volgens Bots is daar zo'n vier
miljard euro mee gemoeid. Hij verwacht dat de raad van bestuur uiteindelijk
wel voor de Fransen zal kiezen.
Air France-KLM toont met het persbericht vandaag dat het bereid is heel ver te
gaan om Alitalia over te nemen. Bots denkt dat een combinatie met Alitalia
in de gelederen drie moeilijke jaren tegemoet gaat nu Air France-KLM bij
voorbaat afziet van een grote reorganisatie. "Daarna zal het
personeelsbestand van Alitalia via natuurlijk verloop vanzelf inkrimpen,"
denkt Bots.
Hij is wel benieuwd welke andere toezeggingen Air France-KLM zal doen. "Het
ligt voor de hand dat de Italiaanse regering wil dat een aantal
verliesgevende regionale lijnen in de lucht worden gehouden."
Strategisch gezien is het overnemen van Alitalia een goede zet, vindt
Bots. Met Alitalia krijgt Air France-KLM landingsrechten op twee van de
vijftien belangrijkste luchthavens van Europa, Milaan en Rome.
Maar of een overname goed uit zal pakken, hangt er vooral vanaf of het de
komende jaren in staat de verliezen van Alitalia te dragen. Op dit moment
verliest de Italiaanse maatschappij tussen de één en twee mijoen euro per
dag op de operationele activiteiten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl